Metody koučování
Slovo „coach“ v angličtině znamená kočár, tedy dopravní prostředek, který pomáhá lidem dostat se z bodu A do bodu B. A to je jádro koučinku. Posunout klienta odněkud někam. Koučovaný je v koučinku řidičem, který určuje cíl cesty, trasu i rychlost.
Koučovaný je partner, který společně s koučem hledá řešení situací. Kouč nedává rady a neurčuje, co má klient dělat. To si určuje koučovaný sám. Koučink je partnerství s klienty v procesu, který podněcuje myšlenky, je kreativní a inspiruje pro maximalizaci osobního a profesního potenciálu.
Důvěrné a bezpečné prostředí
Aby se klienti u kouče cítili dobře, je třeba zajistit pro ně důvěrné a bezpečné prostředí. Koučovaní obecně nemají zájem o to, aby je během koučinku někdo přehnaně pozoroval asledoval.
Pozorné a empatické aktivní naslouchání
Kouč při koučinku uplatňuje základní komunikační dovednost, kterou je aktivní naslouchání. S klientem je v neustálém komunikačním napojení, vnímá ho a soustředí se na daný okamžik.
Návodné otázky místo vlastních názorů
Kouči do svých rozhovorů nevkládají vlastní názory a hodnocení. Jinak by mohl rozhovor uváznout na mrtvém bodě. Pomocí otevřených otázek podněcuje různé úhly pohledu apomáhá klientům uvědomit si to, co vlastně chtějí a nechtějí. Pomáhá nacházet vlastní zdroje k realizaci vizí a cílů.
Průběžná rekapitulace, zápisky a kresby
Během koučinku kouč průběžně shrnuje, co se dozvěděl. Zároveň se klientů ptá, zda vše chápou správně, nebo zda chtějí něco doplnit. Hodně lidí potřebuje pro správné pochopení situace vidět její vizuální stopu. K tomu mohou kouči využívat různé zápisky, náčrty a kresby.
Struktura rozhovorů a model GROW
• G - stanovení cílů, tedy toho, co koučovaný chce
• R - fáze prověření reality, tedy skutečného stavu věcí ve vztahu k tomu, co koučovaný chce
• O - znamená fázi, při které dochází k hledání různých možností
• W - je označení pro vůli a konkrétní plán, jak, co a kdy bude klient dělat
Do základní struktury GROW se jako doplněk přidávají další nástroje pro koučink. Jejich šíře může být rozsáhlá od nejrůznějších koučovacích technik na změnu úhlu pohledu po známé deníky vděčnosti.
Definice neurolingvistického programování - NLP
Neurolingvistické programování je studie struktury subjektivní zkušenosti zaměřené na vzorce tvořené interakcí mezi mozkem, tělem a jazykem. Vyvolávají efektivní i neefektivní chování. Metody NLP se zaměřují na rozvoj dovedností, osobní růst a zlepšení kvality života. Mysl, emoce a tělo jeden navzájem propojený systém.
• Neúspěch neexistuje – jde o zkušenost, která posouvá kupředu
• Vnitřní mapa - pokud se neshoduje s mapami lidí v okolí, vzniká problém v komunikaci a je třeba se naučit se dívat se na věci z různých úhlů pohledu
• Mapa není území - způsob, jakým vnímáme realitu, je pouze naše pouhá představa o ní
• Limity existují jen v hlavě - každý může být, kýmkoli chce, obětní či kreativní přístup k životu je otázka osobní volby
• Pozitivní naladění - skleslost a úzkostnost nedokáže lidi uklidnit a motivovat, změnu je třeba začít u sebe
• Budoucnost se ještě nestala - minulé zkušenosti neurčují, jak bude vypadat budoucnost, kterou můžeme aktivně formovat
Koučovaný klient je expert na svůj život. Kouč mu věří, že je kreativní, vynalézavý aschopný. Koučování je proces, který uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu maximalizovat jeho výkon. Kouč asistuje klientovi jeho životní cestě, aby v absolutní míře žil své touhy, sny, vize a cíle.
Koučink je o vzájemné důvěře v kouče i v koučovaného. O tom, co chce, o hledání směrů, způsobů a cest. Je o posilování motivace, o zodpovědnosti se na cestu vydat a dosáhnout cíle. Kouč pomocí otázek, naslouchání, reflektování a dávání prostoru pomáhá klientům potenciál odemknout.